måndag, november 2

Le ett leende innan du somnar

Ett gott skratt förlänger livet sägs det och ett leende måste väl åtminstone vara åt rätt håll... Det finns så många talesätt, dikter och jag-vet-inte-vad som berättar för oss hur viktigt det är att vara lyckliga. En klassiker för mig angående just detta och som som jag lärde mig utantill en gång för många år sedan är följande:
”Smiling is infectious, you catch it like the flue
When someone smiled at me today, I started smiling too.

I walked around the corner, and someone saw my grin
he smiled, and then I realised, I’d passed it on to him

I thought about that smile, then realised its worth
A single smile, just like mine could travel round the earth

So, if you feel a smile begin, don’t leave it undetected
Let’s start an epidemic quick and get the world infected.”

Varje gång jag läser igenom den så känner jag ett leende lura på läpparna, inte är det så svårt att få till... Ett leende mot kassören eller kassörskan på ICA/Konsum eller mot ett barn på bussen är så enkelt och ger så mycket. Jag undrar ibland varför många alltid ser så trumpna och sura ut, det får knappast vare sig dem eller omgivningen att må bättre eller att leva längre. Kanske får de slippa rynkor kring mun och ögon något längre, men det är väl knappast något att satsa på?

Denna förhatliga månad, den värsta under hela året och den största nackdelen med att bo i detta nordliga land har börjat med att visa sin rätta sida. Det regnar, det är grått och för att hålla värmen inomhus krävs filt och te... En uppmuntran att le lite oftare har aldrig kommit lämpligare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar