fredag, juni 5

Bada i Buda



Efter att ha missat slutdebatten i svt igår fick jag nöja mig med att se den lite i efterhand på svt play (del 1, del 2). När jag tittat färdigt fastnade jag en stund med att se på andra korta klipp och blev mycket förtjust i detta svartvita klipp ifrån Budapest år 1936.

Det var nu ungefär ett år sedan jag sist var och badade i Budapest och att se filmen tog mig tillbaka inte bara ett år utan runt tre kvarts sekel. Den här svartvita skapelsen var nöjsam att se, inte bara på grund av de vackra städerna Buda och Pest utan även för badmodet på den tiden. Jag försökte tänka mig en badplats idag och jämförde den lite lätt med dessa bad, vilket lämnade ett leende på mina läppar.

Jag undrar om parlamentet i Pest fortfarande är världens näst största, efter det i London? Vackert är det i alla fall...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar