torsdag, augusti 13

...ett land på andra sidan hafvet



































Döm om min förvåning när jag idag hittade en enkrona bland mina mynt som skilde sig markant från alla de andra. Jag vände och vred på den och läste texten som var präglad utmed kanten:

"Den underbara sagan om ett land på andra sidan hafvet"

med signaturen AWJ och texten:

"Sverige 1809 S 1 kr SI 2009 Finland"

Efter att ha tittat en stund bestämde jag mig för att leta rätt på vad det var för underligt mynt jag fått i min ägo. Riksbanken berättar att det är formgivaren Annie Winblad Jakubowski (signaturen ovan) som står bakom myntets utformning. Citatet kommer av skalden Anton Rosell och myntet har getts ut till minne av att det nu är 200 år sedan Finland skildes från Sverige.

Jag läser vidare och upptäcker till min förvåning att alla enkronor som ges ut i år ska ha denna prägling - jag ser min första idag, den 13 augusti! 40 miljoner exemplar och jag har nu en i min ägo. Aldrig för att jag varit någon myntsamlare, men den här ska jag nog spara...

Blogg:
Below the clouds - enkronan får ny baksida
2009-01-15

Sveriges Riksbank - specialprägling på enkronan
2008-08-29

3 kommentarer:

  1. Jag samlade några från 2000 då det också var lite speciella mynt, och höll på att neka den första kund som gav mig en sådan här krona... men har nu samlat på mig några av denna varianten också. Tillräckligt för att inte riktigt orka bry mig när jag ser dem nuförtiden. De kanske bli värdefulla i framtiden...

    SvaraRadera
  2. riktigt poetiskt och vackert mynt tycker jag... får hålla utkik efter dom...

    //Emma

    SvaraRadera
  3. Ja, som sagt... Jag är inte myntsamlare, åtminstone inte ännu, men det här myntet sparar jag!

    SvaraRadera