lördag, mars 13

Schlager 2010

Idag är det tydligen den svenska versionen av Eurovision Song Contest, populärt kallad schlagerfestivalen eller melodifestivalen... Jag upptäckte detta av en händelse och fick se en kavalkad av norska och svenska bidrag från 1967 och framåt som var ganska roande trots allt. Jag hade precis funderat på att alla bidrag i mina öron låter likadana år från år. Det är i alla fall inte så mycket som händer i den genren och det kanske är därför den är så populär? 1980 tävlade Norge med jojk (se 1:18 in i klippet), det var väl egentligen det som stack ut mest...

Strax därefter dök Dolph Lundgren upp i rutan och jag drog mig till minnes den hyllningslåt som jag hörde på radion för ett tag sedan och var tvungen att leta rätt på den. Lyssna här. Roande? Skrämmande? Du bestämmer...

Tillbaka till schlagern och anledningen till att jag började skriva det här inlägget... Jag har missat hela cirkusen hitintills i år, men nu blev jag uppmärksammad på Pain of Salvation som tävlade i år med något som var väldigt långt ifrån de vanliga låtarna. Låten har nu gått på repeat hos mig de senaste tio minuterna och jag njuter lika mycket varje gång. Den hör inte hemma i melodifestivalen 2010, men den var ju helt klart bland det mest spännande som jag någonsin hört i dessa sammanhang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar