måndag, april 20

Bra på


Googlar man på "bra på" så får man över 2,5 miljoner träffar. Frågar man någon vad denne är bra på kommer man med all säkerhet få ett "öhm..." till svar och en fundersam min, alternativt kan denne säga en eller två saker. Vill man veta fler saker, blir det däremot lite svårare. Jag har roat mig lite med att fundera på vad jag är bra på, eftersom man idag hela tiden bara klagar över vad man är dålig på! Jag är bra på mycket, det är jag helt säker på, men vad är jag egentligen bra på? Kan jag räkna upp några saker som jag är bra på?

När jag googlade så hittade jag några intressanta sidor, bland annat sånt som jag är ofrivilligt bra på... och detta fick mig att börja fundera vidare. Det finns nämligen en hel del saker som man är bra på, men som kanske inte är så bra saker egentligen. I Familjeliv så kastade någon ut frågan "vad är du bra på?" och ganska många har svarat och ofta så är det de klassiska svaren man får. Det är lite som när man tänker sig in i de frågor som dyker upp på en anställningsintervju, de flesta svaren finns det standardsvar på, som till exempel frågan är du bra på att hålla många bollar i luften? och det naturliga svaret (ofta oavsett hur det egentligen är) blir ja, självklart!

Vad är då jag bra på? Av någon underlig anledning så har jag blivit en nästintill manisk källsorterare. Jag är alltså riktigt duktig på att sortera mina sopor, vilket faktiskt är något som jag har börjat med helt på egen hand. Hemma så har vi aldrig källsorterat alls, men när jag flyttade hemifrån så drabbades jag lite av den här miljöflugan och idag har jag knappt några vanliga sopor alls eftersom jag ständigt sköljer, torkar, sorterar, förpackar, förvarar, flyttar runt och till slut förflyttar de olika påsarna till återvinning (även om det ibland dröjer lite länge). En av mina bästa vänner har alltid så roligt åt det när hon är på besök... Jag har nämligen en ganska liten lägenhet och är kanske inte så duktig på att faktiskt gå iväg med påsarna, vilket inte spelar så stor roll i vanliga fall, men kanske är lite mer akut då man ska fälla ut bäddsoffan...

Just att organisera, att sortera och ställa i ordning mina tillhörigheter är också något jag är bra på. För att ge några exempel på hur detta yttras i min vardag så kan jag avslöja att alla mina skönlitterära böcker står i bokstavsordning, så även mina cd-skivor... De magasin som jag prenumererat på samlar jag i tidskriftssamlare och alla räkningar sätter jag in i pärmar. Just det där med böckerna är ganska spännande... Jag läser nämligen mycket och gärna, däremot har jag inte någon särskild genre som jag läser, utan är lite utav en allätare. Naturligtvis är en del böcker ganska svårsmälta, men jag kämpar ändå att tugga mig igenom dem från pärm till pärm.

Min sista punkt idag är min oerhörda förmåga att gå vilse i städer... På ett sätt kanske det är svårt att se det som något positivt, men jag väljer att se det så eftersom det faktiskt är något som jag är riktigt, riktigt bra på! Sätt en karta i mina händer och släpp ner mig i en stad jag aldrig tidigare varit i, be mig att leda gruppen från A till B och jag drar på mig sjumilastövlarna och kliver iväg... Alltför ofta visar det sig att jag har vänt kartan upp och ned, för att leda oss åt rakt motsatt håll... Trots detta, trots att jag vid upprepade tillfällen varnat om att detta kan komma att ske, trots allt sådant så är jag så säker varje gång att DEN HÄR gången blir det rätt... Trots alla mina förvarningar så följer gruppen mig, i tro att DEN HÄR gången så vet hon var hon är på väg någonstans, DET är jag mycket bra på och lyckas med gång på gång på gång...

En utav de tre punkterna är falsk, men jag avslöjar inte vilken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar