tisdag, februari 23

Landskapssymboler i mängder

Idag har jag lärt mig att Sveriges landskap inte bara har landskapsdjur och landskapsväxter utan även landskapsäpplen, -insekter och -svampar... Jag vill inte påstå att jag är någon expert på äpplen, men jag har ändå hört talas om Dalslands oranie, Östergötlands Gyllenkroks astrakan (inte just Gyllenkroks, men astrakan har jag allt hört om), Skånes aroma och Västerbottens transparente blanche.

Med andra ord har jag hört talas om fyra stycken sorter utav totalt 25. Insekter var värre ändå, där känner jag endast till Blekinges ekoxe och Hallands ollonborre. Södermanlands strimlus och Upplands cinnoberbagge är för mig lika främmande som äppelsorterna rescue (Lappland) och veseäpple (Bohuslän). Svamp då, skulle det kunna vara mer bekant, månntro? Jodå, där nickade jag igenkännande på de flesta även om jag inte skulle våga mig på att peka ut dem i skogen. Problemet med svamp är att det finns en del grupper, såsom kremlor och soppar som det finns åtskilliga av att hålla reda på. Just kantkremla (Östergötland) och blodsopp (Halland) är för mig obekanta även om jag känner till att det finns kremlor och soppar. Lite förvånad blir jag av att inte finna den gula, bland svenskar älskade, kantarellen bland landskapssvamparna. Trattkantarellen får Västmanland hålla till godo med och Smålands koralltaggsvamp ser knappt ens ut som en svamp...

När jag letade runt lite efter olika insekter, äpplen och svampar upptäckte jag även att det finns ett åtskilligt antal landskapssymboler och den som önskar en sammanställning får lita till Wikipedia (djur, sten och svamp etc)... När man letar vidare hittar man även landskapsmaträtter, men den listan är relativt ny. Vad sägs om bouillabasse på röding med syrade rotfrukter, serverat med getostfilbunke i tunnbrödskåsa (Jämtland) eller inbakad älgfärsbiff med trattkantareller och potatiskaka (Värmland) eller ugnsstekt örtfylld fjällröding med flötgröt och en ragu på toppmurklor, sparris och svartrot (Härjedalen)? Tyvärr gick det lite värre med att hitta recept på dessa läckerheter, inte ens i min gamla kokbok gick det att finna. Kanske dessa rätter är för exklusiva för Kajsa?

2 kommentarer:

  1. Massor av symboler finns det. Nästan löjligt många, så man får ju i det sammanhanget inte missa Fredrik Westerlunds landskapsfunktionshinder.

    SvaraRadera
  2. Haha, den hade jag helt missat! Härligt att det är fler än mig som reagerar på att det finns många...

    SvaraRadera