fredag, februari 12

Övning ger färdighet

Jag har lyckats att lägga vantarna på en gammal kokbok som är tryckt 1947. Kajsas kokbok: kokbok för lanthushåll. När jag fann den blev jag mycket förtjust eftersom den innehåller sådana recept på svensk husmanskost som knappt går att återfinna idag eftersom fler och fler underliga ingredienser letar sig in i våra receptsamlingar. Idag tog jag fram den och började bläddra lite och har nu fått mig väldigt många goda råd till livs endast genom att läsa inledningen till några av kapitlen.

Jag tyckte dessutom att den korta texten innan inledningen var så fin så att jag återger den här. Det är värt att poängtera att ämnet här är kokkonst, men det känns som om det går att byta ut emot ganska många andra discipliner. Övning, övning, övning ger resultat...

"Kokkonsten grundar sig huvudsakligen på försök. Varje dag skall öka vårt vetande, därför att den ökar vår erfarenhet. Matlagningen är en konst, som ej kan inläras på en dag, ej heller kan den läras genom att endast läsa en bok över ämnet; man kan lika litet bli en fulländad kock genom att läsa, som en fulländad konstnär i en annan riktning utan att handlägga konsten. Varje studium måste vara förenat med praktik, och i kokkonsten består en viktig del av denna praktik i att kunna förändra recepten efter som tillfället fordrar, ty det är tydligt, att ingen bok över kokkonsten, hur stor eller hur god den än må vara, kan lämpa sina recept varken i kvantitet eller kvalitet efter varje familjs behov."

Dr. Ch. Em. Hagdahl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar